creierul si alergarea

Te-ai gândit vreodată că nu alergi bine pentru că nu ai creierul format? Credai că totul ține de picioare, plămâni și inimă. Ei bine, eu cred că la asta se rezumă chiar și forma fizică, chiar și cât de bine alergi la șanțurile de pe creier.

Haide să mă explic.

Cu fiecare activitate ce o faci, fie că rezolvi o problemă de matematică, o problemă socială, că vrei să înveți o limbă străină, să cânți la un instrument sau că vrei să alergi mai bine un kilometru semimaraton sau maraton se formează un șanț pe creier. 

ÎN PRIMA FAZĂ: pentru prima dată când faci acea activitate creierul tău e neobișnuit, iar șanțul e inexistent. De asta de cele mai multe ori e ți se pare greu orice ai începe. Apoi după ce ai terminat activitatea șanțul abia se vede. E ca și când ar trece un mic șuvoi de apă prin creierul tău și lasă o mică dâră în urma lui.

ÎN FAZA DOI: cu fiecare activitate ce o vei face care are legătură cu activitatea de bază, șuvoiul se mărește și inevitabil șanțul se va adânci. Iar cu cât e mai adânc șanțul, cu atât vei deveni mai bun la acea activitate.

ÎN FAZA  TREI: începi să devi bun, aproape de a deveni expert. Asta necesită totuși aproximativ 10 mii de ore. Am vorbit despre asta aici și funcționează și la alergare.

 

Creierul si alergarea fazele

 

De asta niciodată un alergător de plat nu va excela la o competiție montană SAU invers. Pentru că:

  1. Sunt sporturi diferite;
  2. Musculatura solicitată e diferită;
  3. Nu are creierul format.

De asta înainte de a alerga 100 de mile foarte bine, să zicem UTMB-ul, trebuie să fi trecut prin asta, să-ți fi format creierul. E valabil și la 5 kilometri, un semimaraton sau maraton.

Data viitoare când vei ieși la alergare, pe lângă toate celelalte aspecte fiziologice vrei și trebuie să le îmbunătățești (VO2Max / HrMax / RHr /) ieși la alergare să-ți îmbunătățești mintea.

Să adâncești șanțul.

TIP: Ideea articolului mi-a venit făcând acest curs “Learn how to learn” pe care ți-l recomand cu drag fiind GRATIS.

Din el vei învăța despre:

  • Memoriea pe termen lung si scurt;
  • Procrastinare;
  • Efectul pozitiv al somnului asupra procesului de învățare.

Mulțumesc Adrian Soare!

Maseur-ul | Supereroul din viața alergătorilor
Campionul Mondial la Alergare Montana - Dopat.